VÄLKOMMEN TILL HÖSTRUSKET 3 NOVEMBER

Startbevis
Ditt startbevis får du via e-mail. Har du anmält dig senast 23 oktober så kommer det på mailen då. Anmäler du dig senare får du ditt startbevis via e-mail inom några dagar efter anmälan. På ditt startbevis står ditt startnummer. Ta med startbeviset när du hämtar din nummerlapp! Har du tappat bort startbeviset, ta med ID-handling.

Nummerlapp
Du som bor i Stockholmsområdet rekommenderar vi att hämta din nummerlapp på fredagen på Runners Store, Regeringsgatan 26 mellan kl. 10.00-19.00. De 100 första som kommer till butiken får en present från Runners Store, värde 100 kr. På lördag går det bra att hämta nummerlappen från kl. 09.00 på plats på evenemangsområdet. Nummerlappen är personlig och får ej överlåtas till någon annan löpare.

På baksidan av nummerlappen skriver du namn och telefonnummer till anhörig samt om du medicinerar eller har någon sjukdom. Detta för att underlätta för vår sjukvårdspersonal om du skulle få problem under loppet.

Direktanmälan
Om du missat att anmäla dig till Höstrusket, kan du göra det på plats på Runners Stora den 2 november mellan kl. 10.00-19.00 eller på evenemangsområdet på Stora Skuggan den 3 november. Priset är då 350 kr, endast med kortbetalning eller Swish. Du ska ha fyllt 15 år för att delta i Höstrusket.

Maxtid
Det är ingen maxtid men vi förväntar oss att du springer på under 2 h.

Barnvagn
Det är tillåtet att springa med barnvagn under förutsättning att ni startar sist i tredje startledet. Kom ihåg att ta hänsyn till andra löpare så att ingen snubblar på barnvagnshjulen.

EVENEMANGSOMRÅDE & START

Hitta hit
Bästa sättet att ta sig till evenemangsområdet vid Stora Skuggan på Norra Djurgården är att åka tunnelbanans röda linje nr 14 till Universitetet eller buss 50 och 540 som alla går till Universitet. Ytterligare information finns på sl.se.

Parkering
För dig som måste åka bil rekommenderar vi betalparkeringen vid Bergiusvägen, där du själv betalar för parkeringen. Tänk på att vara ute i god tid och att det finns stor risk för parkeringsböter om du parkerar fel. Det går även att parkera vid stora parkeringen vid Universitet där du betalar själv. Det kan vara fullt på parkeringarna så var ute i god tid så att du hinner leta efter en annan parkeringsplats.

Uppvärmning
Det kommer inte att vara någon gemensam uppvärmning men vi rekommenderar att du ändå värmer upp ordentligt. Det finns gott om plats för uppvärmning på gräset och på vägarna i anslutning till starten. Ett tips är att du springer runt den lilla Spegeldammen vid evenemangsområdet.

OBS! FÖRSTA START FLYTTAD FRÅN 11.00 TILL 11.15.

Tre starttider

• Kl. 11.15 för dig som springer 10 km på 47 minuter eller snabbare.

• Kl. 11.25 för dig som springer 10 km på 47-55 minuter.

• Kl. 11.35 för dig som springer 10 km långsammare än 55 minuter.

Du väljer själv på plats i vilken startgrupp du vill springa i. OBS! Var ärlig mot dig själv och dina medtävlare vid valet av startgrupp. Det finns farthållare i loppet som hjälper dig att klara din måltid.

Farthållare
För att hjälpa dig att nå din drömtid har vi farthållare på plats. Farthållarna kommer att hålla dessa tider:

38.30 min

42 min

46 min

49 min

51.30 min

55 min

60 min

BANSTRÄCKNING

Underlaget är mestadels asfalt och en del grus. Banan är av enklare karaktär men innehåller en längre backe och även några små backar. Det finns kilometerskyltar vid varje kilometer längs banan (se karta nedan). Tänk på att hålla till höger för att släppa fram snabbare löpare. Tänk på att det kan vara kallt och kanske halt så välj skor efter väder.

 

Tidtagning
Vi använder Racetimer vid tidtagningen som sker med hjälp av ett datachip som är fäst på en flik i överkanten av nummerlappen. För att tidtagningen ska fungera optimalt ska fliken vara utvikt från kroppen med en vinkel mellan 45 och 90 grader. Nummerlappen ska bäras väl synlig på bröstet. På detta sätt får du din verkliga löptid registrerad.

Vätskekontroller
Det finns två vätskekontroller längs banan som serverar både sportdryck och vatten. Det är även möjligt att få vatten och sportdryck i evenemangsområdet innan och efter målgång.

SERVICE

Omklädningsrum och toaletter
Alla som har möjlighet att byta om hemma uppmanas att göra detta. Det finns möjligheter att byta om på Frescati Sports Center till en kostnad av 40 kr/person, Svante Arrhenius väg 4. Det finns toaletter på evenemangsområdet men det finns inga toaletter längs banan.

Kläd- och värdeinlämning
Överdragskläder kan lämnas i vår klädinlämning på evenemangsområdet. Du kan också lämna plånbok, nycklar etc. i värdeinlämningen på evenemangsområdet.

Medicinsk service
Sjukvårdspersonal finns i evenemangsområdet vid Stora Skuggan. På plats finns även sjukvårdare på motorcykel och en ambulans.

Målgångsservice
När du går i mål får du först din välförtjänta medalj och sedan får du ta del av vår målservice med olika produkter för återhämtning.
 
Resultat från loppet

Direkt efter loppet hittar du den preliminära resultatlistan på www.hostrusket.se.

SORTERA – vår partner för återvinning
Allt skräp tas om hand av vår återvinningspartner Sortera. Beroende på vilken typ av skräp evenemanget genererar kan det förekomma olika typer av behållare. I regel finner du stora gröna sopkärl på hjul och gröna containers. Vid behov kan vi redan på plats separera matrester, pant och glas. Den stora potten skräp samlas upp i de stora gröna sopkärl eller i gröna containers som efter evenemanget hämtas av Sorteras för transport och eftersortering i deras stora anläggning i Järfälla. Längs banans vätskekontroller används alltid komposterbara muggar som även de samlas in i stora gröna sopkärl för att efter loppet samlas in och hämtas upp av Sortera. Tack för att du alltid letar efter Sorteras gröna sopkärl när du skal slänga något. Det underlättar både med både städning och återvinning. Läs mer om Sorteras verksamhet här.

KONTAKT

Har du några frågor inför Höstrusket så kontakta gärna oss på tel 08-545 664 40 (vardagar kl. 09.00-12.00 och 13.00-16.30) eller [email protected]. Under evenemangsdagen hittar du vårt informationstält på evenemangsområdet.